Założeniem sprzęgła w aucie jest przeniesienie siły napędowej, tak ażeby strata mocy była możliwie jak najsłabsza, a napęd auta został przesadzony z motoru bezpośrednio na układ. Sprzęgło elektromagnetyczne ma takie samo zadanie, jednak różni się ono całkowicie budową od zwykłego sprzęgła kinetycznego. W przypadku sprzęgła elektromagnetycznego, przeniesienie mocy napędu dokonuje się przez oddziaływanie pola magnetycznego prosto na znajdujące się w instalacji magnesy. Działanie porównywalnie jak w sprzęgle kinetycznym sterowane jest bezpośrednio przez pedał w aucie, przyciskany przez kierowcę pojazdu, ewentualnie mechanizm, jaki pracuje w automatach. Sprzęgła elektromagnetyczne mają 2 typy budowy. na 2 warianty. Podstawowy typ to sprzęgła tarczowe. A drugi to sprzęgła elektromagnetyczne działające z użyciem proszku.
Tarczowe sprzęgło elektromagnetyczne wyróżniają się specjalną tarcza, i dodatkowo specjalnym uzwojeniem zlokalizowanym Elektromagnes wytwarza pole magnetyczne, i to przyciąga tarczę do tarczy sprzęgła. Zachodzi wtedy przekazanie mocy napędowej. Wciśnięcie sprzęgła, czyli wysprzęglenie doprowadza do zaniku pola magnetycznego w efekcie ukrócenia przekazywania energii elektrycznej.
Sprzęgła proszkowe są urządzeniami w jakich znajduje się specyficzny ferromagnetyczny proszek. Obecnie coraz częściej zamiast proszku ferromagnetycznego używa się określoną pastę. Wypływające pole siłowe skutkuje tężeniem substancji oraz złączenie 2 elementów instalacji.
Mniejsza zawodność sprzęgieł elektromagnetycznych sprawiona jest tym, iż w sprzęgłach tychże nie powstaje efekt ścierania. Dzięki takiemu rozwiązaniu sprzęgło , o którym mowa cechuje się wyraźnie większą trwałością. Ale nie oznacza to, że te sprzęgła są bezawaryjne. Rotowanie elektromagnesu jest składnikiem obligatoryjnym do wygenerowania pola magnetycznego, co wywołuje zużywanie się szczotek oraz pierścieni. Naprawianie tychże szczotek jest stosunkowo niedrogie, jednak serwisowanie pierścieni jest już zdecydowanie bardziej uciążliwe oraz kosztowne.